Vogelbescherming hekelt campagne Danone

26 april 2017

De jeugdbeweging 'Scouts en Gidsen Vlaanderen' is niet te spreken over de reclamecampagne van voedingsmiddelbedrijf Danone voor het drinkyoghurtje 'Actimel' . Daarin wordt een jongetje opgevoerd dat uitgedost is in een scoutsuniform. Volgens 'Scouts en Gidsen Vlaanderen' heeft Danone daarvoor geen toestemming gevraagd, laat staan gekregen. Los van dit feit is het campagnebeeld ook voor Vogelbescherming Vlaanderen een doorn in het oog, niet in het minst omdat de scoutsjongen een kerkuil op de arm houdt. Door het veelvuldig gebruik van uilen en roofvogels in publieke situaties en allerhande media – meestal om commerciĆ«le redenen – wordt een fout signaal gegeven, namelijk dat het gemakkelijk, tof, stoer en plezant is om roofvogels als huisdier te houden. Vooral jongeren zijn gevoelig voor deze beeldvorming. Dit onrechtstreeks promoten van het in bezit houden van deze vogels werkt eveneens de legale en illegale handel in de hand.



 

Uilen en roofvogels horen in het wild, niet in gevangenschap. Ze vervullen een belangrijke taak in de natuur. Daarom horen ze niet thuis in een kooi, vastgeketend aan een blok of in een fotostudio. Roofvogels zijn geen schoothondjes die je kunstjes laat uitvoeren. Roofvogels en uilen in gevangenschap houden, veroorzaakt heel wat dierenleed. Ze stellen hoge eisen aan hun leefomgeving, dit door hun opmerkelijke bouw en levenswijze. Zelfs al zijn de dieren in gevangenschap geboren, ze wennen nooit aan een leven in een kooi of huiskamer. Vandaag willen mensen nog steeds zo’n prachtige roofvogel in huis halen. Hierdoor zijn ze mede verantwoordelijk voor heel wat dierenleed en illegale praktijken. Dubieuze handelaars die het niet nauw nemen met de wet roven eieren of jonge roofvogels uit het nest. Vogelbescherming Vlaanderen voert al enkele jaren campagne tegen het houden van roofvogels en uilen in gevangenschap en dit onder het motto: Alleen uilen kopen echte uilen. Vogelbescherming Vlaanderen zal dan ook contact opnemen met Danone met de vraag om geen wilde dieren (meer) in gevangenschap te gebruiken in zijn reclamecampagnes. 

Go to top